KNVB-oefenstof: Ouders van mini-pupillen

Uitgegeven: 13 juni 2014 08:23
Laatst gewijzigd: 13 juni 2014 09:00

Bron: 
KNVB

Na de zomervakantie wandelen ze weer zomaar rond op je sportpark. Veertig, vijftig nieuwe ouders. Hoe meer mini-pupillen zich aanmelden, hoe meer bevoegd gezag zich wekelijks rond de velden ophoudt.

Ouders? Die krijg je er gratis bij – zo klinkt het soms sarcastisch onder ervaren erenigingsbestuurders. Ouders stellen eisen, maar dragen zelf geen steentje bij.

Toch is zonder hun inzet geen verenigingsleven mogelijk. Of ze nu een ochtend achter de bar staan, elke week vrijwillig uren in de regen met wat spelers op het veld doorbrengen, af en toe limonade schenken of alleen maar als toeschouwer de goede sfeer mede bewaken – je kunt niet zonder. Is elke mini-pupil nodig om de club te laten groeien? Dan is elke ouder hard nodig om de club te laten bloeien. Je wilt vooral die zorgzaam ingestelde moeders en vaders. Niet achter de bar, maar in de kleedkamer en langs de lijn. Doe iets. Bind ze. Maar hoe?

Bestuurders koesteren gemengde gevoelens over ouders. Soms terecht, soms onterecht. Wees voorzichtig met stigmatiseren, maar stereotypen bestaan echt. De ‘overactieve ouder’ is te veel betrokken en beïnvloedt spelers en spelleider. De ‘voetbalouder’ heeft zelf gevoetbald en bemoeit zich inhoudelijk met de leiding. De ‘prestatie-ouder’ wil dat zijn kind de beste is. De ‘asociale ouder’ leeft zich niet in andermans kinderen in. De ‘passieve ouder’ corrigeert het eigen kind niet. De ‘afwezige ouder’ komt nooit kijken.

Voorkom dat je een team ouders moet coachen. Organiseer aan het begin van het seizoen een kick-off waarin niet alleen beleid wordt verkondigd, maar waar ook veel ruimte is voor het uitwisselen van gedachten en ideeën. Zo pik je al snel de eerste ouders eruit die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken.

Beter nog: organiseer de ouderavond al aan het einde van het voorgaande seizoen, wanneer je de inschrijvingen van nieuwe mini-pupillen nog aan het verzamelen bent. Bij gebleken matige opkomst op zo’n avond kun je overwegen de inschrijving van elke mini-pupil afhankelijk te stellen van het al dan niet aanwezig zijn van de ouders op die avond. Met zo’n officiële aftrap, alsmede het uitdelen van handzame lijstjes met afspraken, bereik je al een flink deel van je doelgroep.

Lijstjes en bijeenkomsten kunnen soms wat autoritair overkomen. Ga daarom ook op zoek naar originele methoden om ouders te bereiken en aan de club te binden. Speel leuke filmpjes met reportages rond het veld en interviews met vrijwilligers af op het scherm in de kantine en plaats ze op de website. Deel labels voor de sporttas of sleutelhangers uit met daarop de drie sportiviteitsprincipes van de club.

Hoe duidelijker je bent over je beleid en de afspraken die je wilt maken, hoe soepeler een seizoen verloopt. Hierbij alle zaken op een rij waar je aan kunt denken. Pik eruit wat je kunt gebruiken. Waak ervoor dat je alleen maar eisen aan de ouders stelt; vertel altijd eerst wat de club allemaal voor hen en hun kinderen op het veld kan betekenen. Daarna pas vertel je wat jij van hen verwacht. Zeven afspraken ‘binnen de lijnen’ en zeven ‘buiten de lijnen’.

Allemaal Uitblinkers voor mini-pupillen
Dit artikel maakt deel uit van de serie Allemaal Uitblinkers, een uniek leermiddel voor coördinatoren, begeleiders en ouders van mini-pupillen. Het boek en de dvd behandelen thema’s waarmee verenigingen te maken krijgen als zij activiteiten voor deze vijf- en zesjarige jongens en meisjes organiseren.

Het doel is om deze unieke leeftijdsgroep en hun ouders en begeleiders een warm welkom op voetbal te bieden. Op de dvd staan demonstraties van uitgekiende oefenvormen, waarmee mini-pupillen op optimale wijze kennismaken met voetbal. Een handboek, inclusief dvd met praktijkoefeningen, is te koop vanaf 22,95 euro.

Ga direct naar de webshop!

Van onze redactie
< vorige artikel
volgende artikel >
Exclusieve Oranje video's
Reacties (0)
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.